Nuffnang

You are Brat's Visitor Number

Tuesday, March 1, 2011

A little "nudge" (reprimand) from the Brat


This is a post I wrote in response to another blogger's post. He was a bit dissatisfied with the Student Council at his campus. And I felt that what he did was a bit too much like an empty can - a mistake many of us (including me) tend to make.


I am not trying to humiliate him, I am posting this as a reminder to myself, and to others. Since he wrote in Bahasa, I decided that this post will be written in Bahasa. If you wanna know the story, just tell me. I'll write a summary especially for you in English XD

Bro, saya tak tahu macammana keadaannya di kampus bro. Tapi, oleh kerana bro menggunakan perkataan "MPP" yang seolah-olah menyamaratakan semua MPP di setiap kampus UiTM, saya rasa terpanggil untuk menulis. Sebagai pelajar UiTM dikampus cawangan dan induk (selama hampir 7 tahun) sedikit sebanyak, saya tahu.

Bro, nasihat saya, jangan bercakap (atau menulis dalam konteks ni) tanpa selidik habis-habisan. check dulu apa yang diorang pernah buat n tak pernah buat. saya bukan kroni mpp, tapi sekurang-kurangnya saya tahu, kemudahan di kolej dan di fakulti (atau dalam kes awak, di kampus) banyak telah diusahakan oleh MPP. Cuma samaada awak tahu, tidak tahu, cuba mengambil tahu atau tak ambil tahu langsung. If it is the later one, please try not to point to others due to your own ignorance.



Memang tak dinafikan mmg ada kejadian "salah guna kuasa" oleh MPP, yang salah tetap salah. Tapi, bila awak komplen lebih-lebihan macam ni, teringin nak tgk, awak sendiri akan salah guna atau tidak kuasa yang awak ada bila awak berada di tampuk kepimpinan. Saya tegaskan, yang salah tetap salah. Saya tak backup perbuatan salah mereka, tapi kita kena ingat sebagai manusia kita memang mudah lupa, mudah lalai dan mudah membuat kesilapan. Sekiranya awak pernah menjadi pemimpin dimana-mana dan tidak pernah melakukan kesalahan ini, maafkan saya, dan TAHNIAH kepada awak. Awaklah pemuda harapan bangsa.

Memang saya sendiri pun banyak tak puas hati dengan MPP. Tapi sebelum saya kondem mereka, saya tgk dan tanya pada diri sendiri

- kalau saya tak puas hati, apa yang saya dah buat untuk ubah keadaan? 
- kalau saya rasa diorang tak bagus, apa yang saya buat utk bantu diorang or tegur diorg utk jadi bagus?
 - kalau saya rasa diorg tak boleh buat kerja atau tanggungjawab diorang, boleh ke saya buat lebih baik? 
- kalau saya rasa saya boleh buat lebih baik, kenapa saya tak lakukannya?

Hakikatnya Bro, manusia memang suka mengkritik kesalahan orang lain, tapi manusia jarang nak tanya pada diri sendiri, apa sumbangan yang telah diberikan oleh diri sendiri untuk mengubahnya?

Bro, saya sekadar menegur awak, dan mengingatkan diri sendiri dan juga sesiapa lain yang membaca post ini. Tak salah mengkritik, tapi pastikan awak berikan cadangan membina dan tidak sekadar mengutuk usaha orang lain. barulah tak berbunyi macam tin kosong. kuat tapi x berisi.



Serius, saya bukan kroni mpp. Tapi, saya berpegang pada "kita tak layak mengkritik seseorang bila kita sendiri tidak pernah berada ditempat orang tersebut." sebab saya percaya, kita tak tahu apa yang terpaksa orang itu lalui. dan apa kekangan yang dia ada. Kita tak rasa, jadi kita tak layak untuk kritik. Mungkin bila kita berada di tempat orang tu, kita lebih teruk dari orang itu.

Think wise bro. You are a semester six IPT student. Write like a grown up MAN, Not a BOY trying to imitate a MAN. or worse, a MAN who still thinks like a BOY.

Just an opinion, from the brat.


p/s; oh yeah. none of the pic belongs to me.

1 comment:

  1. seriously... entry ni BEST! :)
    "kita tak layak mengkritik seseorang bila kita sendiri tidak pernah berada ditempat orang tersebut" ... word of the day :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

'Click'aty Clackaty Cloock. Click!!